Nederlands Dagblad: Blije leenreclames moeten snel van tv

De kranten melden dat CDA en PvdA kredietreclames op de televisie willen verbieden tussen zes uur 's ochtends en negen uur 's avonds. 'Kredietreclames mogen van de twee regeringspartijen ook niet meer proberen consumenten te verleiden door producten, zoals een nieuwe keuken of auto, te tonen die met een lening gekocht kunnen worden.' Maar Ger Jaarsma, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK), meent dat de nieuwe regels niet voldoen. "De slagzin is niet spannend genoeg," zegt hij, verwijzend naar de zin 'Let op! Geld lenen kost geld' die nu onder iedere reclame verschijnt. "Ze schrikt niemand af. En het logo roept de verkeerde associaties op: alsof krediet verlenen thuishoort in de criminele sfeer.” Bart de Nie, secretaris van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland, is ook niet enthousiast. "Het logo lijkt op iemand die ontsnapt is uit de gevangenis. In onze branche wordt daar wat lacherig over gedaan.” Kredietspecialist Toon Sanders zegt dat "de misleiding uit andere hoek komt" en legt uit dat "de leningen zelf met verlies worden verkocht, maar dat verlies wordt gecompenseerd door er verzekeringsproducten aan te koppelen”. 'De verkoper treedt daarbij op als een verzekeringsagent, vermomd als kredietverstrekker. En de premie op de verzekering wordt niet in maandelijkse termijnen maar in één keer betaald, door middel van een koopsompolis,' schrijft NRC. "De mensen hebben dat niet in de gaten,” zegt Sanders. "Ze denken dat ze mooi beschermd zijn tegen allerlei tegenslag, maar ze betalen daar een hoge prijs voor.” Sanders meent dat dit soort 'valkuilleningen' ontsnapt aan het toezicht van de AFM, aldus NRC. Ook AD meldt dat er kritiek is op het intomen van leenreclames, 'zowel binnen als buiten de Tweede Kamer'. DSB Bank, Nibud en Consumentenbond hebben kritiek, terwijl VVD-Kamerlid Frans Weekers het wetsvoorstel "krankzinnig en louter symbolisch" noemt. Een woordvoerder van Nibud zegt dat "het probleem vaak niet één lening is, maar het feit dat mensen schuldig zijn aan acht of negen instanties en bedrijven". In het redactioneel commentaar betoogt AD dat moderne consumenten, die gewend zijn aan reclameboodschappen en een zekere koopbehoefte hebben, het risico van een lening prima zelf kunnen inschatten. De Volkskrant publiceert een interview met CDA-Kamerlid Elly Blanksma over het wetsvoorstel. Blanksma legt uit dat een totaalverbod niet mogelijk is en dat de spotjes misleidend zijn. Het reclameverbod zal gelden "voor alle instanties, groot en klein". In het interview waarschuwt zij overigens dat de AFM constateert dat de gedragscode die bepaalt hoeveel iemand mag lenen, vaak wordt overtreden en dat dit zal leiden tot wetgeving "indien dat niet snel verbetert". Ook FD publiceert commentaar van Blanksma: "De verleiding is te groot," meent zij. "De indruk wordt gewekt dat je makkelijk een grote auto kunt kopen en een 'loser' bent wanneer je dit niet doet. Het besef over de verstrekkende gevolgen van lenen is onvoldoende". Nederlands Dagblad tekent de reacties op het wetsvoorstel op van woordvoerders van het Leger des Heils ("geen echte oplossing"), DSB Bank ("er zijn al zo veel regels"), de NVVK ("Zolang de spotjes niet misleidend zijn is het prima als banken reclame maken"), de AFM ("wij houden toezicht") en BKR ("niet aan ons hier iets over te zeggen").