ACM: Fintech kan concurrentie bevorderen

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat een beperkt aantal grote bedrijven het merendeel van de markt van veel financiële diensten in handen heeft en dat concurrentie niet altijd effectief is. Ondanks grote verschillen, ontstaat vaak een beeld van een ‘oligopolie met significante toetredingsbarrières’. Om de concurrentie te bevorderen ziet de ACM een rol weggelegd voor FinTech. Chris Fonteijn (bestuursvoorzitter ACM) zegt hierover: ‘Meer concurrentie in de financiële sector is nodig voor scherpere prijzen, innovatievere dienstverlening  en betere service. FinTech kan hieraan bijdragen.’ De ACM wil FinTech graag helpen de concurrentie te bevorderen en roept de FinTech industrie op om met haar van gedachten te wisselen. Om effectief te opereren is de ACM speciaal geïnteresseerd in barrières die de ontwikkeling van FinTech tegengaan, zoals bepaald gedrag van gevestigde partijen dat de kansen van nieuwe toetreders ondermijnt. Naast het toezichthouden op de Nederlandse en Europese mededingingsregels, zou de ACM kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van FinTech door actieve betrokkenheid bij nationale implementatie van Europese regulering. Vanuit deze rol zou de ACM dan ‘proberen te verzekeren dat het concurrentie perspectief voldoende aandacht krijgt’. Ook zou de ACM een marktstudie kunnen doen naar belemmeringen voor concurrentie in de FinTech markt.