AFM: aanzienlijke verschillen tussen investeerders in crowdfunding

AFM: aanzienlijke verschillen tussen investeerders in crowdfunding

In maart heeft de AFM in samenwerking met 5 crowdfundingsplatformen consumentenonderzoek uitgevoerd onder ruim 800 investeerders in crowfunding.

Tussen de investeerders blijkt sprake van aanzienlijke verschillen, o.a. in de mate waarin spreiding wordt aangebracht.

De AFM onderscheidt 4 typen investeerders:

  1. feel-good investeerders die maatschappelijk willen bijdragen
  2. ervaren beleggende rendementszoekers die een alternatief zoeken voor regulier sparen of beleggen
  3. niet-beleggende rendementszoekers zonder veel eigen beleggingservaring
  4. grootinvesteerders

De toezichthouder gaat met de sector in gesprek over het begrip van de risico’s van crowdfunding en het investeren van een verantwoord deel van het vermogen. Daarnaast geeft de AFM aan extra te zullen toezien op de kwaliteit van de risicobeoordeling die de platformen geven aan de projecten. Veel respondenten vinden deze informatie belangrijk bij het nemen van een investeringsbeslissing.

Van de respondenten beoordeelt 39% het risico van investeren in crowdfundingsprojecten als zeer klein of klein, 35% als gemiddeld en 24% als groot of zeer groot.